logo NCGeo

dinsdag, 05 november 2013 15:44

Jaarverslag 2007 Subcommissie Mariene Geodesie

Het meten van geluidssnelheidsprofielen met de 'Multibeam Echosounder'

In het verslagjaar is de Subcommissie tweemaal bijeengeweest. De Subcommissie heeft een aanvang gemaakt met het aanpassen van het werkplan, mede met het oog op nieuwe beoogde leden.

Onderzoek

De promovendus ir J.J.P. van den Ameele die werkte aan het onderzoek 'Improved capabilities to predict dredging operations' is in 2007 gestopt met het onderzoek en heeft een nieuwe baan aanvaard. De promotieplaats is omgezet in een postdoc-plaats en per 1 mei is het onderzoek voortgezet. Het onderzoek 'Simultaneous improvement of the mean sea level and marine geoid using a combination of hydrodynamic models, hydrographic data, marine gravity data and satellite altimetry' is per 1 november van start gegaan. Dit onderzoek is geïnitieerd door de Subcommissie Geodetische Infrastructuur en Referentiesystemen en wordt onder andere gesteund door de Subcommissie Mariene Geodesie. Voor het onderzoek 'Classificatie van de rivierbodem met Multibeam echosounder' is financiële ondersteuning gevraagd aan de NCG. De bedoeling is dat het toepassingsgebied van de onderzoeksgroep Akoestische remote sensing van de TU Delft voor wat betreft onderzoek verbreed wordt.

Onderwijs

Op mbo-niveau is er bij het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam een nieuwe opleiding gestart.

De opleiding Hydrografie aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling is gevisiteerd door de HBO-raad en positief beoordeeld. Het opleidingsschip is beschikbaar voor beproevingen.

De Faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) heeft dr.ir P.J. Oonincx tot hoogleraar Navigatie (maritiem, lucht en land) benoemd. Het traject van accreditatie van de Faculteit is nog gaande.

Aan de TU Delft is de minor Geomatics met het thema navigatie per 1 september van start gegaan.

Uitwisseling van informatie

Een terugkerend actiepunt op de agenda is de uitwisseling van relevante informatie van de leden van de Subcommissie op het vakgebied. Dit wordt altijd positief gewaardeerd. Geconstateerd is de algemene problematiek om momenteel vacatures opgevuld te krijgen.

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com